Verkkokaupan ostopolun analytiikka kertoo verkkokaupan prospektin matkan asiakkaaksi. Se kertoo konversion vaiheesta toiseen. Se kertoo montako asiakasta missäkin vaiheessa on käynyt ja kuinka moni on siirtynyt seuraavaan vaiheeseen, kuten lisännyt tuotteen ostoskoriin tai mennyt maksamaan “kassalle”.

Ohjelmistoja.fi:n verkkokaupan analytiikka rakennettiin, jotta yhtiö pystyisi raportoimaan johtoryhmän viikkokokouksissa ja markkinoinnin palavereissa verkkokaupan kehityksestä. Myös yhtiön sijoittajat saavat nyt tarkempaa tietoa toiminnan kehittymisestä.

Google -työkaluilla rakennetulla metriikkataululla seurataan n. 25 tärkeimmän tuotteen myyntiä ja konversiota, sekä markkinoinnin kuluja. Ohjelmistoja.fi johtoryhmä on nyt jatkuvasti perillä tilanteesta ja Google Datastudion kautta saadaan päivittäiset, viikoittaiset, kuukausittaiset ja myös koko kvartaalin raportit helposti parilla klikkauksella. Markkinointikampanjoiden tulokset näkyvät saman tien.

“Louhen ja Goodin ymmärrys verkkomyynnistä ja Google -työkaluista on ollut suureksi avuksi kun olemme rakentaneet verkkokauppamme analytiikkaa seuraavalle tasolle. Yhtiön DNA:ssa on ollut yli 10v ajan verkkossa tapahtuva myynti ja se näkyy syvällisenä ymmärryksena – oli mukava saada se muutamalla tonnilla omaan organisaatioon.” Kertoo Oskar Reponen Ohjelmistoja.fi verkkokauppias.

Seuraavaksi yhtiö aikoo kehittää seurantaa kattamaan kaikki tuotteet ja tuoda sosiaalisen median palveluiden seurannan samaan tauluun. Pitkän aikavälin tavoite on tuoda koko markkinoinnin, myynnin ja talouden KPIt samaan Datastudio-sovellukseen.

Käytetyt teknologiat

  • Google Datastudio
  • Google Tag Manager
  • Google Analytics
  • Google Ads
  • WordPress-julkaisujärjestelmä
  • Louhi WeePee™ 100 WordPress-sovellusalusta
  • Pilvi-verkkokauppa-alusta
  • n. 25 tuntia Goodia