Google on lisännyt maksulliseen Google Workspace -sähköpostiin muutamia erittäin mielenkiintoisia ominaisuuksia, joihin kannattaa tutustua. Niiden avulla voit mm. helposti luoda ammattimaisen näköisiä sähköposteja valmiista asettelumalleista. Voit käyttää niitä yksittäisten sähköpostien ja myös uutiskirjeiden luomiseen. Toisena uutena ominaisuutena on monilähetystila, jolla voit lähettää jopa 1500 sähköpostia päivässä. Lisäksi monilähetystilaan on sisäänrakennettu “peruuta tilaus”-ominaisuus, jonka avulla kaikki tilauksen peruuttajat suljetaan automaattisesti pois myöhemmin lähettämistäsi monilähetyssähköposteista. Ominaisuudet ovat käytössä Google Workspace Business Standard- ja sitä ylemmissä versioissa.

Yhdistämällä nämä kaksi ominaisuutta, voit nyt suoraan Google Workspacen Gmailista lähettää uutiskirjeitä tai muita massapostituksia. Harkitse tätä, etenkin, jos olet aloitteleva tai PK-yritys.

Kerromme tässä blogipostauksessa, miten voit hyödyntää Gmailin mallipohja-ominaisuutta ja mitä sinun tulee ottaa huomioon.

Mallipohjat ja valmiit asettelut

Google on tehnyt Gmailiin valmiiksi 12 mallipohjaa uutiskirjeille, joita voit muokata juuri oman brändisi näköiseksi. Poiketen täysverisistä uutiskirjeiden jakeluohjelmista, et voi kuitenkaan luoda omia malliasetteluja. Valmiita malleja voit silti muokata poistamalla osioita, kuten tekstielementtejä, kuvia ja toimintopainikkeita. Pääset varsin pitkälle, vaikkei osioita voi lisätä tai omia asetteluja tallentaa, sillä valmiit vaihtoehdot ovat varsin monipuoliset, sekä helppo ja nopea muokata.

“Oletustyyli”-painikkeesta voit ladata pohjaan yrityksesi logon, määrittää brändin päävärin ja valita fontin kaikkiin mallipohjiin kerralla. Huomaathan, että jokainen käyttäjä joutuu kuitenkin määrittämään nämä omaan Gmailiinsa erikseen, eikä näitä voi keskitetysti – ainakaan vielä – hallita. Jos kuitenkin ohjeet tekee kerralla kaikille käyttäjille kuntoon, vaiva ei ole kohtuuton.

Oletustyyli-kohdassa asetetaan myös pohjien käyttämä alaviite (esim. yrityksen nimi, osoite ja y-tunnus) sekä linkit eri palveluihin – yrityksen sähköposti, verkkosivu ja sosiaalisen median kanavien linkit.

Google workspace gmail ominaisuudet

Tekemiesi mallipohjien käyttäminen uudestaan

Vaikka et voi luoda omia mallipohjia tai tallettaa muokkauksia uusiksi malliasetteluiksi suoraan, voit kuitenkin tallettaa ne mallivastauksiksi. Siis aivan kuten minkä tahansa muunkin sähköpostin tai luonnoksen. Näin pääset hyödyntämään niitä myöhemminkin. Mallivastauksia voit hyödyntää myös yhdessä suodattimien kanssa ja luoda erilaisilla säännöillä erilaisia automaattivastauksia.

Mikäli pohdit yrityksellesi uutiskirjeen aloittamista tai palvelun vaihtamista simppelimpään, tässä on varmasti potentiaalinen vaihtoehto, johon kannattaa tutustua paremmin. Pidä mielessä kuitenkin Gmailin monilähetystilan raja, joka on 1500 sähköpostia päivässä. Monilähetystilan ominaisuuksista ja muista huomioitavista seikoista pääset lukemaan täältä.

Haluatko tästä lisää tietoa tai tarvitsetko muuta apua Google Workspacen hyödyntämisessä liiketoiminnassasi?

Goodin asiantuntijat auttavat sinua saamaan tästä ja muista Google Workspacen ominaisuuksista kaiken irti. Brändätyt mallipohjat ovat vain yksi esimerkki Google Workspaceen tulleista päivityksistä. Workspace kehittyy kovaa vauhtia ja me seuraamme kehitystä päivittäin asiakkaidemme puolesta. Tavoitteenamme on, että asiakkaamme saavat Googlen ratkaisuista kaikki hyödyt irti heidän liiketoiminnassaan. Jos koet, että voisimme olla apuna kouluttamalla, konsultoimalla tai hallinnoimalla puolestasi tai tukenasi Google Workspacea, ota ihmeessä heti yhteyttä.

Teemme myös ohjelmallisia laajennuksia Google Workspaceen no-code ja low-code ratkaisulla ja ratkomme asiakkaidemme digitalisaation haasteita nopeilla sekä kustannustehokkailla täsmäratkaisuilla. Katso esimerkkejä tekemistämme toteutuksista täältä.